Rodzaje licencji Jira w Atlassian Cloud 

Rodzaje licencji Jira w Atlassian Cloud 

15 lutego 2024 roku Atlassian, producent rozwiązań wspierających prace zespołów IT, zakończył świadczenie usług dla rozwiązań w wersji Jira Server, co stawia jej użytkowników przed ważną decyzją. Pozostając na serwerze, tracą dostęp do wsparcia ze strony Atlassian, nowych aktualizacji i muszą samodzielnie utrzymywać swoje narzędzia. Alternatywnie, mogą przeprowadzić migrację do wersji Cloud lub Data Center. W tym artykule szczegółowo opisujemy rodzaje i różnice w licencjach Jira Cloud.

Dlaczego warto wybrać Cloud? 

Za środowisko i jego stabilność w wersji Cloud w pełni odpowiada Atlassian, dlatego wybierając ten rodzaj hostingu, organizacja nie musi posiadać własnych zasobów serwerowych. Dodatkowo, zasady sprzedaży licencji są elastyczne, ze względu na możliwość rozliczeń miesięcznych i rocznych oraz dodatkowe przedziały cenowe dla różnej liczby użytkowników, co jest atrakcyjne dla mniejszych firm. 


Rodzaje licencji na narzędzia Jira w Cloud  

Użytkownicy Jira, którzy zdecydują się na Cloud mogą wykupić licencje na trzy narzędzia.

  1. Jira Software  

Narzędzie służące do planowania oraz śledzenia zadań. Zapewnia kluczowe funkcjonalności Jira z uwzględnieniem możliwości tworzenia tablic. 

  • Jira Work Management  

Narzędzie, w którym zespoły biznesowe mogą zarządzać projektami i procesami w firmie. 

  • Jira Service Management  

Narzędzie przeznaczone do administrowania usługami IT pozwalające na śledzenie zgłoszeń, zarządzanie incydentami, problemami i zmianami. Zawiera bazowe funkcje Jira rozszerzone o elementy związane ze wsparciem technicznym i obsługą klienta, umożliwiając tym ostatnim pełen dostęp z poziomu portalu klienta. 

Ważne! Moduł Assets w Jira Service Managment, który jest swego rodzaju bazą danych, dającą możliwość tworzenia własnych struktur danych i ich wykorzystania w procesach w Jira jest dostępny w wersji Cloud dla użytkowników od poziomu Premium.   

Dla dwóch pierwszych narzędzi na platformie Cloud dostępne są trzy różne poziomy licencji: Standard, Premium oraz Enterprise. W przypadku Jira Work Management nie ma możliwości kupienia ostatniej opcji. 

W jaki sposób określana jest cena licencji w środowisku Cloud? 

W wersji Cloud kalkulacja ceny jest zależna od okresu rozliczenia. W pierwszym kroku kupujący wskazuje konkretną liczbę użytkowników (userów) i na tej podstawie może sprawdzić ceny:  

  • miesięczną – liczoną per użytkownik,  
  • roczną – liczoną na zasadzie tierów (najmniejsza paczka obejmuje 1-10 użytkowników dla Jira Software i Jira Work Management, natomiast w przypadku Jira Service Management minimalny tier to 1-3 agentów). 

​​Kolejnym etapem jest wybór poziomu licencji spośród trzech opcji: Free, Standard i Premium. Różnią się one dostępnością konkretnych funkcji. W następnym podrozdziale porównamy dwie ostatnie.

​​ 

Różnice licencji narzędzia Jira Standard i Premium w Atlassian Cloud  

Jira Software Standard 

Wersja standard jest przydatną opcją, gdy zespół się rozrasta i potrzebna jest większa kontrola dostępu i dodatkowe miejsce na pliki. Firma zyskuje wtedy takie udogodnienia jak: 

  • wsparcie standardowe (dostępne w godzinach 9:00 – 17:00 od poniedziałku do piątku w naszej strefie czasowej), 
  • 250 GB miejsca na pliki, 
  • ​​możliwość określenia miejsca przechowywania danych – globalnie lub w wybranej lokalizacji geograficznej, np. w Europie lub USA, 
  • dzienniki audytowe umożliwiające śledzenie ważnych zmian, 
  • zaawansowane uprawnienia, role i udostępnianie uprawnień między projektami zarządzanymi przez firmę, 
  • do 35 000 użytkowników dla Jira Software (10 000 dla Jira Work Management i 20 000 agentów w Jira Service Management). 
Jira Software Premium 

Wersja Premium zawiera kilka udogodnień, które zdecydowanie ułatwiają działanie w tym narzędziu. Najważniejsze z nich to: 

  • całodobowy support,  
  • nielimitowana pamięć do przechowywania plików,    
  • sandbox (dodatkowe środowisko testowe),  
  • release tracks (funkcja dająca możliwość kontroli nad aktualizacjami, dzięki niej administrator może zdecydować o tym, kiedy nowe funkcjonalności mają zostać wprowadzone na środowisko),  
  • tworzenie roadmap w wersji rozszerzonej – przydatne w przypadku współpracy międzyprojektowej, 
  • ​​​większa ​liczba automatyzacji – jest zależna od liczby użytkowników. Miesięczną pulę „rule runs” tworzy ich liczba pomnożona przez 1000. Licencja Standard daje możliwość jedynie 1700 automatyzacji miesięcznie dla wszystkich użytkowników,  
  • ​IP allowlisting – dzięki niemu można nadać dostęp do środowisk z konkretnego adresu IP (Internet Protocol). Jest to opcja szczególnie korzystna dla firm z wieloma oddziałami takich jak banki, placówki medyczne czy firmy ubezpieczeniowe. 

Licencja Enterprise jest wyceniana indywidualnie dla dużych klientów. Zawiera możliwości z licencji Premium oraz dodatkowe, często dedykowane, rozwiązania.   

Jira Service Management Cloud 

W przypadku tego narzędzia licencja Premium zawiera te same ​​​​udogodnienia ​wymienione powyżej w ​​sekcji Jira Software. Dodatkowo obejmuje funkcje z sekcji Asset and Service Configuration Management, w której skład wchodzą:  

  • ​​​Asset and Service Repository. Repozytorium jest centralnym miejscem przechowywania i zarządzania wszystkimi informacjami o zasobach IT oraz usługach. ​​​​ 
  • Asset Discovery. Funkcja automatycznie identyfikuje i kataloguje wszystkie zasoby w sieci organizacji.​ 
  • ​Dependency mapping. ​​​Mapowanie zależności umożliwia wizualizację i zarządzanie nimi pomiędzy różnymi zasobami i usługami IT.​​​​ 
  • ​​Dynamic object fields. ​​​​​​Dynamiczne pola obiektów pozwalają na elastyczne i dostosowywane do potrzeb użytkownika zarządzanie danymi zasobów. ​​  
Jira Work Management Cloud 

To narzędzie dostępne jest jedynie w wersji Cloud. Korzystając z wersji Standard firma otrzymuje ten sam zestaw funkcji co w Jira Software Standard, natomiast, wersja Premium zawiera: 

  • nielimitowaną pamięć do przechowywania plików,    
  • całodobowy support,  
  • większą liczbę automatyzacji – jest zależna od liczby użytkowników. Miesięczną pulę „rule runs” tworzy ich liczba pomnożona przez 1000, podczas gdy w wersji standard jest to 1000 na miesiąc na wszystkich użytkowników, 
  • Sandbox & Release tracks,  
  • IP allowlisting.   

Nie ma możliwości kupienia licencji Jira Work Management w wersji Enterprise.   

Ważne! Warto pamiętać, że licencje Jira zakupione w ramach Chmury można ze sobą integrować. ​Natomiast nie ma takiej możliwości w przypadku licencji nabytych na Data Center z tymi z Chmury.  

Co się dzieje z danymi po zakończeniu subskrypcji Cloud?​​ 

​​​W przypadku Cloud, po rezygnacji z subskrypcji na kolejny okres rozliczeniowy, następuje proces wygaszania​, który ​​przebiega zgodnie ze ścieżką opisaną poniżej.​​ 

  1. ​​​Okres karencji (grace period). Klient ma 15 dni na dokonanie płatności, w tym czasie ma pełen dostęp do instancji.​​ 
  2. ​​​Anulowanie subskrypcji i dezaktywacja strony. Jeśli klient nie dokona płatności w ciągu 15 dni subskrypcja zostaje anulowana, a strona dezaktywowana. Po anulowaniu subskrypcji klient nie może dokonywać zmian w produktach ani liczbie użytkowników.​​ 
  3. ​​​Okres przechowywania danych (Data retention period). W okresie przechowywania danych wszystkie informacje przechowywane są przez określony czas​​:
  • ​Trial i ​Plan Free – dane przechowywane są przez 15 dni, 
  • Plan Standard i Premium – dane przechowywane są przez 60 dni.​​ 

​​Jeśli użytkownik ponownie uaktywni subskrypcję przed upływem okresu przechowywania danych, wszystkie informacje i preferencje dotyczące produktu zostaną przywrócone.​​ 

Planujesz migrację z Jira Server do Data Center lub do Cloud? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł  i dowiedz się, jak się do niej przygotować oraz jakie są dobre praktyki rynkowe.  

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze licencji, to skontaktuj się z nami – pomożemy wybrać najbardziej odpowiednią i ekonomiczną opcję.  


2024-11-14

Rodzaje licencji Jira w Atlassian Cloud 

15 lutego 2024 roku Atlassian, producent rozwiązań wspierających prace zespołów IT, zakończył świadczenie usług dla rozwiązań w wersji Jira Server, co stawia jej użytkowników przed ważną decyzją. Pozostając na serwerze, tracą dostęp do wsparcia ze strony Atlassian, nowych aktualizacji i muszą samodzielnie utrzymywać swoje narzędzia. Alternatywnie, mogą przeprowadzić migrację do wersji Cloud lub Data Center. W tym artykule szczegółowo opisujemy rodzaje i różnice w licencjach Jira Cloud.
2024-10-18

Rodzaje licencji Jira w Atlassian Data Center 

Firma Atlassian, dostarczająca narzędzia wspierające pracę zespołów IT, 15 lutego 2024 roku zakończyła świadczenie usług wsparcia dla Jira Server. Użytkownicy tego hostingu muszą teraz podjąć istotną decyzję. Jeśli pozostaną przy wersji serwerowej, utracą wsparcie techniczne od Atlassian i dostęp do nowych aktualizacji. Będą musieli samodzielnie zarządzać swoimi narzędziami. Alternatywą jest migracja do wersji Data Center lub Cloud. W tym artykule omawiamy rodzaje licencji Jira Data Center.
2024-09-18

W jaki sposób IdM PASK wspiera zgodność z NIS 2?

Dyrektywa NIS 2 to regulacja unijna, której celem jest zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w organizacjach z szerokiego zakresu branż. Została uchwalona w 2022 r, i weszła w życie w styczniu 2023 roku.