Migracja z Jira Server do Data Center lub do Atlassian Cloud

Migracja z Jira Server do Data Center lub do Atlassian Cloud

Atlassian – producent rozwiązań wspierających pracę zespołów IT – zdecydował, że od 15 lutego 2024 roku nie będzie już świadczył wsparcia dla narzędzi w wersji Server. W wyniku tej informacji wiele organizacji musi zdecydować, czy przeprowadzić migrację z hostingu Jira Server do Data Center czy do Cloud. Przed wyborem jednej z dostępnych opcji warto przyjrzeć się każdej z nich, a następnie dobrze przygotować się do procesu migracji, by przebiegł on sprawnie. Jak to zrobić?

Co warto wiedzieć i jak przygotować się do tego procesu?

Zasadnicza różnica między Data Center i Atlassian Cloud polega na sposobie hostowania instancji.
W opcji pierwszej organizacja korzysta z własnych serwerów lub dzierżawionych od zewnętrznego dostawcy. W przypadku chmury – firma pracuje na platformie udostępnianej przez Atlassian. Przed rozpoczęciem procesu migracji należy także wybrać licencję.
Użytkownicy, którzy zdecydują się na Data Center, mogą wykupić licencję na Jira Software lub Jira Service Management, zaś organizacje chcące korzystać z opcji Cloud mają również możliwość nabycia dostępu do Jira Work Management.

Które rozwiązanie jest dla mojej firmy?

Migracja do Atlassian Cloud to opcja dla organizacji, które chcą optymalizować koszty związane z utrzymaniem hostingu oraz środowiska. Sprawdzi się ona także w przedsiębiorstwach, gdzie liczba użytkowników jest mniejsza niż 500 lub często się zmienia. Atlassian Cloud to również dobre rozwiązanie dla tych firm, które nie posiadają customowych narzędzi i niestandardowych konfiguracji.

Data Center zaś spełni oczekiwania organizacji mających własne zasoby środowiskowe. Jest odpowiednia dla branż, w których, ze względu na bezpieczeństwo, dane muszą być przechowywane stacjonarnie na terenie Unii Europejskiej. Warto zaznaczyć, że polityka Atlassian dotycząca hostingu Cloud dopuszcza wybór jurysdykcji danych w USA, UE lub w Australii. Natomiast, narzędzia w wersji Data Center sprawdzą się także tam, gdzie liczba użytkowników przekracza 500. To dobra opcja dla tych przedsiębiorstw, które posiadają wiele zaimplementowanych konfiguracji i dedykowanych rozwiązań.

Warto zastanowić się nad potrzebami i możliwościami swojej firmy, by podjąć dobrą decyzję.

Co trzeba sprawdzić przed migracją?

Przygotowując się do migracji do Cloud, należy przeanalizować licencje obsługujące zewnętrzne aplikacje i moduły, których organizacja używa w wersji Server. Dzięki temu możliwe będzie wybranie licencji po migracji. Na przykład, jeżeli do tej pory firma pracowała na module Assets, to na instancji chmurowej powinna zastosować Jira Service Management. Co jeszcze należy sprawdzić?

  1. Poziom skomplikowania obecnej instancji. To ważne, by określić liczbę elementów konfiguracyjnych, takich jak: projekty, pola customowe, typy zgłoszeń czy cykle życia (tzw. workflow). Należy również sprawdzić, czy można je zoptymalizować, by uprościć proces migracji, eliminując nieużywane elementy.
  2. Aktualnie używane aplikacje. Warto przyjrzeć się tym, z których korzysta firma na bieżącej instancji, a następnie upewnić się, czy występują one także w wersji chmurowej. Jeśli nie –
    w Atlassian Cloud należy znaleźć ich odpowiedniki o podobnych funkcjonalnościach.
  3. Script Runner lub inny plugin do wytwarzania kodu bezpośrednio z Jira. Jeśli na obecnej instancji wykorzystywane jest takie rozszerzenie, należy zweryfikować, jak dużo kodu generuje, a także czy jest on aktualny i nadal używany. Następnym krokiem jest sprawdzenie, w jaki sposób można przenieść funkcjonalności zapisane w kodzie na inne dodatki chmurowe lub jakie są możliwości konfiguracyjne wersji Cloud. W sytuacji, gdy organizacja nie korzysta ze Script Runnera czy innego pluginu, należy pominąć ten punkt.
  4. Sposób zarządzania użytkownikami. Jeśli na aktualnej instancji nie są oni zarządzani lokalnie w Jira, a poprzez Active Directory, w opcji Cloud konieczne może być zakupienie Atlassian Access (już wkrótce funkcjonujący pod nazwą Atlassian Guard) – rozwiązania umożliwiającego centralne wprowadzanie zasad bezpieczeństwa. 

Co należy wziąć pod uwagę przed migracją do Data Center?

  1. Obsługiwane platformy. To ważne, by upewnić się przed rozpoczęciem procesu migracji, czy oprogramowanie i infrastruktura organizacji są wspierane przez Atlassian w wersji Data Center. Na stronie internetowej Atlassian można znaleźć informacje dotyczące obsługiwanych przez producenta baz danych, języka Java i systemów operacyjnych –   
    https://confluence.atlassian.com/adminjiraserver/jira-applications-installation-requirements-938846826.html
    1. Zgodność używanych dodatków. Należy sprawdzić, czy dodatki i zewnętrzne aplikacje stosowane przez organizację w wersji Server występują również w Data Center, a następnie je zaktualizować przed przeprowadzeniem procesu migracji. Jeśli dodatek nie jest dostępny w wersji Data Center, organizacja może skorzystać z darmowego okresu próbnego dla DC, wykupić pełną licencję na zewnętrzną aplikację w tej wersji lub zrezygnować z danego dodatku i znaleźć zamiennik.
      1. Opcję współdzielenia sieci (np. NFS). Umożliwia wielu serwerom współdzielenie tego samego zasobu plikowego. Jest to niezbędne w środowisku klastra, aby zapewnić wszystkim instancjom aplikacji dostęp do tych samych plików danych.
      1. Wybór architektury wdrażania. Data Center to rodzaj hostingu, który można wdrożyć na dwa sposoby: z architekturą nieklastrowaną i klastrowaną. Pierwsza z nich umożliwia migrację z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury bez wprowadzania w niej zmian. W przypadku drugiej opcji potrzebne są następujące komponenty: moduł równoważenia obciążenia, węzły aplikacji i dostępny dla nich system plików, a w przypadku Bitbucket także węzeł Elasticsearch.  Istnieje możliwość wdrożenia narzędzi etapowo, początkowo na jeden klaster, a następnie rozszerzenia na kolejne.

Po zweryfikowaniu wymienionych powyżej funkcjonalności, łatwiej będzie zdecydować, czy kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie migracji do Data Center, czy skorzystanie z opcji Atlassian Cloud.

Porównanie Data Center i Atlassian Cloud

Przed podjęciem decyzji warto wykonać analizę instancji. Przedstawiamy porównanie najważniejszych cech Data Center i Atlassian Cloud.

 Data CenterAtlassian Cloud
Sposób hostowania instancjiWłasne serwery organizacji lub serwery zewnętrzne.Platforma udostępniona przez Atlassian, organizacja nie potrzebuje własnych serwerów lub środowiska serwerowego.
Plany produktówJeden plan, który zapewnia pełną kontrolę nad środowiskiem, ale zawiera pewne ograniczenia w zakresie produktywności, Agile, administracji i zarządzania danymi.Wiele planów do wyboru, które zapewniają różny zakres funkcjonalności (Free, Standard, Premium i Enterprise).
RozliczenieSubskrypcja roczna lub 24 -miesięczna.Subskrypcja miesięczna lub roczna.
Struktura cenowaWedług poziomu.Możliwość wyboru: według użytkownika (subskrypcja miesięczna) i według poziomu (subskrypcja roczna).
WsparcieZależy od pakietu: Priority lub Premier (kupowane oddzielnie).Różne poziomy wsparcia w zależności od planu.

W przypadku planu Standard obowiązują lokalne godziny pracy, natomiast plan Premium zapewnia pomoc w wymiarze 24/7. Zakres wsparcia w planie Enterprise odpowiada ofercie wsparcia Premier dla Data Center.
Całkowity koszt posiadaniaOpłata subskrypcyjna, czas poświęcony na administrowanie produktem + koszty związane z aprowizacją infrastruktury lub opłaty za IaaS, planowane przestoje, czas i zasoby potrzebne do uaktualniania oprogramowania.Opłata subskrypcyjna.
Minimalny poziom liczby użytkowników– 50 agentów (Jira Service Management) – 500 użytkowników (Jira Software, Confluence, Crowd) – 25 użytkowników (Bitbucket).– 1-10 użytkowników (Jira Software, Confluence) – 1-3 agentów (Jira Service Management).
Maksymalna liczba licencjiBrak ograniczeń dla instancji Jira Service Management, Jira Software i Confluence; 30 000 użytkowników dla instancji Bitbucket.– Free – 10 – Standard, Premium, Enterprise – 20 000 Licencje są tańsze i można je dobierać bardziej elastycznie (zmieniać nawet co miesiąc).
Wydajność– ograniczenie przepustowości, – obsługa sieci CDN, – inteligentne kopie lustrzane i farmy kopii lustrzanych (Bitbucket).– ciągłe aktualizacje oprogramowania w celu skrócenia czasu ładowania, poprawy responsywności wyszukiwarki i lepszej obsługi załączników; – rozproszenie hostingu infrastruktury chmurowej na sześć regionów geograficznych w celu ograniczenia opóźnień.
Szyfrowanie danychZarządzanie po stronie organizacji.Szyfrowanie w trakcie przesyłania i magazynowania (Jira Software, Jira Service Management, Confluence, Bitbucket).
Kopie zapasowe i odzyskiwanie awaryjneZarządzanie po stronie organizacji.Codziennym generowaniem kopii zapasowych zajmuje się Atlassian. Są one przechowywane przez 30 dni, co umożliwia przywrócenie danych do stanu z konkretnego momentu.
Lokalizacja danychDane zlokalizowane są na wybranym przez Klienta środowisku – lokalnie lub w chmurze.Dane są przechowywane w regionie najbliższym lokalizacji większości użytkowników wskazanej podczas rejestracji. Atlassian zapewnia funkcję wyboru jurysdykcji danych w USA i UE, a także w Australii.

Migracja – samodzielnie czy z pomocą specjalistów?

Przeprowadzenie migracji z Jira Server do Data Center lub do Atlassian Cloud to proces, który organizacja może przeprowadzić samodzielnie, jeśli ma w zespole osobę posiadającą odpowiednie kompetencje. Wyznaczony specjalista jeszcze przed migracją powinien dokonać dokładnej analizy bieżącej instancji, a także wziąć po uwagę potrzeby i cele firmy. Dobre przygotowanie pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów związanych z niepoprawnie przeprowadzonym procesem.  

W razie braków kadrowych lub czasowych organizacja może skorzystać z pomocy zewnętrznych specjalistów. Doświadczona firma wykona audyt i zaproponuje rozwiązanie, a także przeprowadzi migrację. Uniteam, jako Atlassian Gold Solution Partner, świadczy wszystkie te usługi. Jesteśmy profesjonalnym wsparciem dla przedsiębiorstwa na każdym etapie tego procesu. Możemy także pomóc w sytuacji, gdy migracja w organizacji została przeprowadzona niepoprawnie. 

Jeśli więc potrzebujesz wsparcia w migracji z Jira Server do Data Center lub Atlassian Cloud, skontaktuj się z nami – pomożemy.

2024-09-18

W jaki sposób IdM PASK wspiera zgodność z NIS 2?

Dyrektywa NIS 2 to regulacja unijna, której celem jest zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w organizacjach z szerokiego zakresu branż. Została uchwalona w 2022 r, i weszła w życie w styczniu 2023 roku.
2024-08-22

Migracja z Jira Server do Data Center lub do Atlassian Cloud

Atlassian – producent rozwiązań wspierających pracę zespołów IT – zdecydował, że od 15 lutego 2024 roku nie będzie już świadczył wsparcia dla narzędzi w wersji Server. W wyniku tej informacji wiele organizacji musi zdecydować, czy przeprowadzić migrację z hostingu Jira Server do Data Center czy do Cloud. Przed wyborem jednej z dostępnych opcji warto przyjrzeć się każdej z nich, a następnie dobrze przygotować się do procesu migracji, by przebiegł on sprawnie. Jak to zrobić?
2024-07-16

Czy IT lubi się ze sportem?

Przez lata utarło się przekonanie, że specjalista IT swój wolny czas najchętniej spędza, grając w szachy albo e-sporty, czyli np. gry sportowe czy zręcznościowe strzelanki na konsoli. Ten stereotyp jest bardzo odległy od współczesnych realiów, w jakich żyją przedstawiciele branży IT. Świadomi negatywnego wpływu pracy przed komputerem dbają o zdrowie i prowadzą aktywny tryb życia. Potwierdzają to badania, a także nasze obserwacje osób z zespołu Uniteam.