Dlaczego warto wybrać Cloud?
Za środowisko i jego stabilność w wersji Cloud w pełni odpowiada Atlassian, dlatego wybierając ten rodzaj hostingu, organizacja nie musi posiadać własnych zasobów serwerowych. Dodatkowo, zasady sprzedaży licencji są elastyczne, ze względu na możliwość rozliczeń miesięcznych i rocznych oraz dodatkowe przedziały cenowe dla różnej liczby użytkowników, co jest atrakcyjne dla mniejszych firm.
Rodzaje licencji na narzędzia Jira w Cloud
Użytkownicy Jira, którzy zdecydują się na Cloud mogą wykupić licencje na trzy narzędzia.
- Jira Software
Narzędzie służące do planowania oraz śledzenia zadań. Zapewnia kluczowe funkcjonalności Jira z uwzględnieniem możliwości tworzenia tablic.
- Jira Work Management
Narzędzie, w którym zespoły biznesowe mogą zarządzać projektami i procesami w firmie.
- Jira Service Management
Narzędzie przeznaczone do administrowania usługami IT pozwalające na śledzenie zgłoszeń, zarządzanie incydentami, problemami i zmianami. Zawiera bazowe funkcje Jira rozszerzone o elementy związane ze wsparciem technicznym i obsługą klienta, umożliwiając tym ostatnim pełen dostęp z poziomu portalu klienta.
Ważne! Moduł Assets w Jira Service Managment, który jest swego rodzaju bazą danych, dającą możliwość tworzenia własnych struktur danych i ich wykorzystania w procesach w Jira jest dostępny w wersji Cloud dla użytkowników od poziomu Premium.
Dla dwóch pierwszych narzędzi na platformie Cloud dostępne są trzy różne poziomy licencji: Standard, Premium oraz Enterprise. W przypadku Jira Work Management nie ma możliwości kupienia ostatniej opcji.
W jaki sposób określana jest cena licencji w środowisku Cloud?
W wersji Cloud kalkulacja ceny jest zależna od okresu rozliczenia. W pierwszym kroku kupujący wskazuje konkretną liczbę użytkowników (userów) i na tej podstawie może sprawdzić ceny:
- miesięczną – liczoną per użytkownik,
- roczną – liczoną na zasadzie tierów (najmniejsza paczka obejmuje 1-10 użytkowników dla Jira Software i Jira Work Management, natomiast w przypadku Jira Service Management minimalny tier to 1-3 agentów).
Kolejnym etapem jest wybór poziomu licencji spośród trzech opcji: Free, Standard i Premium. Różnią się one dostępnością konkretnych funkcji. W następnym podrozdziale porównamy dwie ostatnie.
Różnice licencji narzędzia Jira Standard i Premium w Atlassian Cloud
Jira Software Standard
Wersja standard jest przydatną opcją, gdy zespół się rozrasta i potrzebna jest większa kontrola dostępu i dodatkowe miejsce na pliki. Firma zyskuje wtedy takie udogodnienia jak:
- wsparcie standardowe (dostępne w godzinach 9:00 – 17:00 od poniedziałku do piątku w naszej strefie czasowej),
- 250 GB miejsca na pliki,
- możliwość określenia miejsca przechowywania danych – globalnie lub w wybranej lokalizacji geograficznej, np. w Europie lub USA,
- dzienniki audytowe umożliwiające śledzenie ważnych zmian,
- zaawansowane uprawnienia, role i udostępnianie uprawnień między projektami zarządzanymi przez firmę,
- do 35 000 użytkowników dla Jira Software (10 000 dla Jira Work Management i 20 000 agentów w Jira Service Management).
Jira Software Premium
Wersja Premium zawiera kilka udogodnień, które zdecydowanie ułatwiają działanie w tym narzędziu. Najważniejsze z nich to:
- całodobowy support,
- nielimitowana pamięć do przechowywania plików,
- sandbox (dodatkowe środowisko testowe),
- release tracks (funkcja dająca możliwość kontroli nad aktualizacjami, dzięki niej administrator może zdecydować o tym, kiedy nowe funkcjonalności mają zostać wprowadzone na środowisko),
- tworzenie roadmap w wersji rozszerzonej – przydatne w przypadku współpracy międzyprojektowej,
- większa liczba automatyzacji – jest zależna od liczby użytkowników. Miesięczną pulę „rule runs” tworzy ich liczba pomnożona przez 1000. Licencja Standard daje możliwość jedynie 1700 automatyzacji miesięcznie dla wszystkich użytkowników,
- IP allowlisting – dzięki niemu można nadać dostęp do środowisk z konkretnego adresu IP (Internet Protocol). Jest to opcja szczególnie korzystna dla firm z wieloma oddziałami takich jak banki, placówki medyczne czy firmy ubezpieczeniowe.
Licencja Enterprise jest wyceniana indywidualnie dla dużych klientów. Zawiera możliwości z licencji Premium oraz dodatkowe, często dedykowane, rozwiązania.
Jira Service Management Cloud
W przypadku tego narzędzia licencja Premium zawiera te same udogodnienia wymienione powyżej w sekcji Jira Software. Dodatkowo obejmuje funkcje z sekcji Asset and Service Configuration Management, w której skład wchodzą:
- Asset and Service Repository. Repozytorium jest centralnym miejscem przechowywania i zarządzania wszystkimi informacjami o zasobach IT oraz usługach.
- Asset Discovery. Funkcja automatycznie identyfikuje i kataloguje wszystkie zasoby w sieci organizacji.
- Dependency mapping. Mapowanie zależności umożliwia wizualizację i zarządzanie nimi pomiędzy różnymi zasobami i usługami IT.
- Dynamic object fields. Dynamiczne pola obiektów pozwalają na elastyczne i dostosowywane do potrzeb użytkownika zarządzanie danymi zasobów.
Jira Work Management Cloud
To narzędzie dostępne jest jedynie w wersji Cloud. Korzystając z wersji Standard firma otrzymuje ten sam zestaw funkcji co w Jira Software Standard, natomiast, wersja Premium zawiera:
- nielimitowaną pamięć do przechowywania plików,
- całodobowy support,
- większą liczbę automatyzacji – jest zależna od liczby użytkowników. Miesięczną pulę „rule runs” tworzy ich liczba pomnożona przez 1000, podczas gdy w wersji standard jest to 1000 na miesiąc na wszystkich użytkowników,
- Sandbox & Release tracks,
- IP allowlisting.
Nie ma możliwości kupienia licencji Jira Work Management w wersji Enterprise.
Ważne! Warto pamiętać, że licencje Jira zakupione w ramach Chmury można ze sobą integrować. Natomiast nie ma takiej możliwości w przypadku licencji nabytych na Data Center z tymi z Chmury.
Co się dzieje z danymi po zakończeniu subskrypcji Cloud?
W przypadku Cloud, po rezygnacji z subskrypcji na kolejny okres rozliczeniowy, następuje proces wygaszania, który przebiega zgodnie ze ścieżką opisaną poniżej.
- Okres karencji (grace period). Klient ma 15 dni na dokonanie płatności, w tym czasie ma pełen dostęp do instancji.
- Anulowanie subskrypcji i dezaktywacja strony. Jeśli klient nie dokona płatności w ciągu 15 dni subskrypcja zostaje anulowana, a strona dezaktywowana. Po anulowaniu subskrypcji klient nie może dokonywać zmian w produktach ani liczbie użytkowników.
- Okres przechowywania danych (Data retention period). W okresie przechowywania danych wszystkie informacje przechowywane są przez określony czas:
- Trial i Plan Free – dane przechowywane są przez 15 dni,
- Plan Standard i Premium – dane przechowywane są przez 60 dni.
Jeśli użytkownik ponownie uaktywni subskrypcję przed upływem okresu przechowywania danych, wszystkie informacje i preferencje dotyczące produktu zostaną przywrócone.
Planujesz migrację z Jira Server do Data Center lub do Cloud? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak się do niej przygotować oraz jakie są dobre praktyki rynkowe.
Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze licencji, to skontaktuj się z nami – pomożemy wybrać najbardziej odpowiednią i ekonomiczną opcję.