Rodzaje licencji Jira w Atlassian Cloud 

Rodzaje licencji Jira w Atlassian Cloud 

15 lutego 2024 roku Atlassian, producent rozwiązań wspierających prace zespołów IT, zakończył świadczenie usług dla rozwiązań w wersji Jira Server, co stawia jej użytkowników przed ważną decyzją. Pozostając na serwerze, tracą dostęp do wsparcia ze strony Atlassian, nowych aktualizacji i muszą samodzielnie utrzymywać swoje narzędzia. Alternatywnie, mogą przeprowadzić migrację do wersji Cloud lub Data Center. W tym artykule szczegółowo opisujemy rodzaje i różnice w licencjach Jira Cloud.

Dlaczego warto wybrać Cloud? 

Za środowisko i jego stabilność w wersji Cloud w pełni odpowiada Atlassian, dlatego wybierając ten rodzaj hostingu, organizacja nie musi posiadać własnych zasobów serwerowych. Dodatkowo, zasady sprzedaży licencji są elastyczne, ze względu na możliwość rozliczeń miesięcznych i rocznych oraz dodatkowe przedziały cenowe dla różnej liczby użytkowników, co jest atrakcyjne dla mniejszych firm. 


Rodzaje licencji na narzędzia Jira w Cloud  

Użytkownicy Jira, którzy zdecydują się na Cloud mogą wykupić licencje na trzy narzędzia.

  1. Jira Software  

Narzędzie służące do planowania oraz śledzenia zadań. Zapewnia kluczowe funkcjonalności Jira z uwzględnieniem możliwości tworzenia tablic. 

  • Jira Work Management  

Narzędzie, w którym zespoły biznesowe mogą zarządzać projektami i procesami w firmie. 

  • Jira Service Management  

Narzędzie przeznaczone do administrowania usługami IT pozwalające na śledzenie zgłoszeń, zarządzanie incydentami, problemami i zmianami. Zawiera bazowe funkcje Jira rozszerzone o elementy związane ze wsparciem technicznym i obsługą klienta, umożliwiając tym ostatnim pełen dostęp z poziomu portalu klienta. 

Ważne! Moduł Assets w Jira Service Managment, który jest swego rodzaju bazą danych, dającą możliwość tworzenia własnych struktur danych i ich wykorzystania w procesach w Jira jest dostępny w wersji Cloud dla użytkowników od poziomu Premium.   

Dla dwóch pierwszych narzędzi na platformie Cloud dostępne są trzy różne poziomy licencji: Standard, Premium oraz Enterprise. W przypadku Jira Work Management nie ma możliwości kupienia ostatniej opcji. 

W jaki sposób określana jest cena licencji w środowisku Cloud? 

W wersji Cloud kalkulacja ceny jest zależna od okresu rozliczenia. W pierwszym kroku kupujący wskazuje konkretną liczbę użytkowników (userów) i na tej podstawie może sprawdzić ceny:  

  • miesięczną – liczoną per użytkownik,  
  • roczną – liczoną na zasadzie tierów (najmniejsza paczka obejmuje 1-10 użytkowników dla Jira Software i Jira Work Management, natomiast w przypadku Jira Service Management minimalny tier to 1-3 agentów). 

​​Kolejnym etapem jest wybór poziomu licencji spośród trzech opcji: Free, Standard i Premium. Różnią się one dostępnością konkretnych funkcji. W następnym podrozdziale porównamy dwie ostatnie.

​​ 

Różnice licencji narzędzia Jira Standard i Premium w Atlassian Cloud  

Jira Software Standard 

Wersja standard jest przydatną opcją, gdy zespół się rozrasta i potrzebna jest większa kontrola dostępu i dodatkowe miejsce na pliki. Firma zyskuje wtedy takie udogodnienia jak: 

  • wsparcie standardowe (dostępne w godzinach 9:00 – 17:00 od poniedziałku do piątku w naszej strefie czasowej), 
  • 250 GB miejsca na pliki, 
  • ​​możliwość określenia miejsca przechowywania danych – globalnie lub w wybranej lokalizacji geograficznej, np. w Europie lub USA, 
  • dzienniki audytowe umożliwiające śledzenie ważnych zmian, 
  • zaawansowane uprawnienia, role i udostępnianie uprawnień między projektami zarządzanymi przez firmę, 
  • do 35 000 użytkowników dla Jira Software (10 000 dla Jira Work Management i 20 000 agentów w Jira Service Management). 
Jira Software Premium 

Wersja Premium zawiera kilka udogodnień, które zdecydowanie ułatwiają działanie w tym narzędziu. Najważniejsze z nich to: 

  • całodobowy support,  
  • nielimitowana pamięć do przechowywania plików,    
  • sandbox (dodatkowe środowisko testowe),  
  • release tracks (funkcja dająca możliwość kontroli nad aktualizacjami, dzięki niej administrator może zdecydować o tym, kiedy nowe funkcjonalności mają zostać wprowadzone na środowisko),  
  • tworzenie roadmap w wersji rozszerzonej – przydatne w przypadku współpracy międzyprojektowej, 
  • ​​​większa ​liczba automatyzacji – jest zależna od liczby użytkowników. Miesięczną pulę „rule runs” tworzy ich liczba pomnożona przez 1000. Licencja Standard daje możliwość jedynie 1700 automatyzacji miesięcznie dla wszystkich użytkowników,  
  • ​IP allowlisting – dzięki niemu można nadać dostęp do środowisk z konkretnego adresu IP (Internet Protocol). Jest to opcja szczególnie korzystna dla firm z wieloma oddziałami takich jak banki, placówki medyczne czy firmy ubezpieczeniowe. 

Licencja Enterprise jest wyceniana indywidualnie dla dużych klientów. Zawiera możliwości z licencji Premium oraz dodatkowe, często dedykowane, rozwiązania.   

Jira Service Management Cloud 

W przypadku tego narzędzia licencja Premium zawiera te same ​​​​udogodnienia ​wymienione powyżej w ​​sekcji Jira Software. Dodatkowo obejmuje funkcje z sekcji Asset and Service Configuration Management, w której skład wchodzą:  

  • ​​​Asset and Service Repository. Repozytorium jest centralnym miejscem przechowywania i zarządzania wszystkimi informacjami o zasobach IT oraz usługach. ​​​​ 
  • Asset Discovery. Funkcja automatycznie identyfikuje i kataloguje wszystkie zasoby w sieci organizacji.​ 
  • ​Dependency mapping. ​​​Mapowanie zależności umożliwia wizualizację i zarządzanie nimi pomiędzy różnymi zasobami i usługami IT.​​​​ 
  • ​​Dynamic object fields. ​​​​​​Dynamiczne pola obiektów pozwalają na elastyczne i dostosowywane do potrzeb użytkownika zarządzanie danymi zasobów. ​​  
Jira Work Management Cloud 

To narzędzie dostępne jest jedynie w wersji Cloud. Korzystając z wersji Standard firma otrzymuje ten sam zestaw funkcji co w Jira Software Standard, natomiast, wersja Premium zawiera: 

  • nielimitowaną pamięć do przechowywania plików,    
  • całodobowy support,  
  • większą liczbę automatyzacji – jest zależna od liczby użytkowników. Miesięczną pulę „rule runs” tworzy ich liczba pomnożona przez 1000, podczas gdy w wersji standard jest to 1000 na miesiąc na wszystkich użytkowników, 
  • Sandbox & Release tracks,  
  • IP allowlisting.   

Nie ma możliwości kupienia licencji Jira Work Management w wersji Enterprise.   

Ważne! Warto pamiętać, że licencje Jira zakupione w ramach Chmury można ze sobą integrować. ​Natomiast nie ma takiej możliwości w przypadku licencji nabytych na Data Center z tymi z Chmury.  

Co się dzieje z danymi po zakończeniu subskrypcji Cloud?​​ 

​​​W przypadku Cloud, po rezygnacji z subskrypcji na kolejny okres rozliczeniowy, następuje proces wygaszania​, który ​​przebiega zgodnie ze ścieżką opisaną poniżej.​​ 

  1. ​​​Okres karencji (grace period). Klient ma 15 dni na dokonanie płatności, w tym czasie ma pełen dostęp do instancji.​​ 
  2. ​​​Anulowanie subskrypcji i dezaktywacja strony. Jeśli klient nie dokona płatności w ciągu 15 dni subskrypcja zostaje anulowana, a strona dezaktywowana. Po anulowaniu subskrypcji klient nie może dokonywać zmian w produktach ani liczbie użytkowników.​​ 
  3. ​​​Okres przechowywania danych (Data retention period). W okresie przechowywania danych wszystkie informacje przechowywane są przez określony czas​​:
  • ​Trial i ​Plan Free – dane przechowywane są przez 15 dni, 
  • Plan Standard i Premium – dane przechowywane są przez 60 dni.​​ 

​​Jeśli użytkownik ponownie uaktywni subskrypcję przed upływem okresu przechowywania danych, wszystkie informacje i preferencje dotyczące produktu zostaną przywrócone.​​ 

Planujesz migrację z Jira Server do Data Center lub do Cloud? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł  i dowiedz się, jak się do niej przygotować oraz jakie są dobre praktyki rynkowe.  

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze licencji, to skontaktuj się z nami – pomożemy wybrać najbardziej odpowiednią i ekonomiczną opcję.  


2025-03-11

„Cyberbezpieczny Rząd” – Wzmocnij bezpieczeństwo Twojej organizacji razem z IdM PASK

Wystartował nabór do programu „Cyberbezpieczny Rząd”, który ma do rozdysponowania 350 milionów złotych na modernizację i rozbudowę systemów ochrony danych oraz infrastruktury IT w organach administracji rządowej oraz podległych jednostkach. Jeśli reprezentujesz podmiot objęty krajowym systemem cyberbezpieczeństwa (KSC), właśnie teraz masz szansę zwiększyć odporność Twojej instytucji na cyberzagrożenia. 
2024-12-10

Jak system IdM PASK pomaga spełnić wymagania Rozporządzenia DORA?  

DORA (Digital Operational Resilience Act), czyli Rozporządzenie o Operacyjnej Odporności Cyfrowej to unijny akt prawny oparty na 5 filarach. Dotyczy on cyberbezpieczeństwa sektora finansowego oraz dostawców ICT (technologii informatycznych) działających na terenie UE. Regulacje te wchodzą w życie z dniem 17 stycznia 2025 r.
2024-11-14

Rodzaje licencji Jira w Atlassian Cloud 

15 lutego 2024 roku Atlassian, producent rozwiązań wspierających prace zespołów IT, zakończył świadczenie usług dla rozwiązań w wersji Jira Server, co stawia jej użytkowników przed ważną decyzją. Pozostając na serwerze, tracą dostęp do wsparcia ze strony Atlassian, nowych aktualizacji i muszą samodzielnie utrzymywać swoje narzędzia. Alternatywnie, mogą przeprowadzić migrację do wersji Cloud lub Data Center. W tym artykule szczegółowo opisujemy rodzaje i różnice w licencjach Jira Cloud.
RUSZYŁ PROGRAM GRANTOWY CYBERBEZPIECZNY RZĄD