Migracja do Jira Data Center — sprawdź, o czym trzeba pamiętać

Migracja do Jira Data Center — sprawdź, o czym trzeba pamiętać

[…]

Od wielu lat Jira jest jednym z najpopularniejszych narzędzi używanych przez zespoły IT nie tylko do organizacji pracy, ale i procesów funkcjonujących w organizacji. Nierzadko staje się ona aplikacją krytyczną, szczególnie gdy mamy do czynienia z procesami rozbudowanymi, w których udział bierze kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt zespołów jednocześnie.

W ostatnim czasie przed administratorami Jira pojawiło się nie lada wyzwanie — producent oprogramowania, firma Atlassian, dokonał reorganizacji modelu licencjonowania swojego flagowego produktu. Możliwość zakupu licencji w wersji serwerowej została wycofana, a dostawca rekomenduje przejście na licencje Cloud lub, w przypadku bardziej rozbudowanych instancji, rozwiązanie typu Data Center. 

Data Center to rozwiązanie dla organizacji, dla których zarządzanie instancją Jira na własną rękę jest jedną z kluczowych potrzeb. Jest niezastąpione, gdy mamy do czynienia ze specyficznymi, złożonymi wymaganiami w zakresie użytkowania, a także gdy liczba osób korzystających z Jira wykracza poza dostępne poziomy skalowania w ofercie licencji Cloud. Pozwala w pełni kontrolować to, co dla IT najważniejsze w codziennej pracy: dane, bezpieczeństwo, dostępność i wydajność. Data Center umożliwia elastyczne wdrożenie niezależnie od stopnia skomplikowania infrastruktury i pozwala spełnić nawet najbardziej rygorystyczne wymagania organizacji.

W tych okolicznościach migracja Jira do Data Center dla wielu organizacji stała się nie tyle opcją, ile koniecznością — warto zatem zastanowić się, jakie wyzwania mogą pojawić się przy realizacji takiego projektu. Korzystając z doświadczeń projektowych, przygotowaliśmy zestawienie 5 kluczowych, naszym zdaniem, zagadnień, które należy wziąć pod uwagę planując prace przy migracji Jira do Data Center:

Integracja Jira z rozwiązaniami typu custom

Korzystanie z systemów informatycznych stworzonych na życzenie nie jest rzadkością. Wiele firm posiada specyficzne potrzeby, dla których nie ma dostępnego na rynku gotowego rozwiązania, lub też stworzenie własnego, dedykowanego rozwiązania było bardziej ekonomiczną opcją. Jeśli taki system jest zintegrowany z Jira, to po migracji do Data Center mogą wystąpić zakłócenia. Customowa aplikacja może np. funkcjonować w oparciu o własny serwer starszej generacji, przez co jej dostępność w porównaniu z Data Center może nie być wystarczająca. W tej sytuacji przeniesienie jej na wydajniejszą infrastrukturę będzie koniecznością, jeśli integracja z Jira ma działać bez zarzutu.

Przygotowanie infrastruktury 

Przygotowanie odpowiednich warunków do migracji Jira na Data Center może być źródłem wielu wyzwań. Atlassian przygotował szereg rekomendacji w zakresie infrastruktury informatycznej i te wytyczne nie zawsze są możliwe do spełnienia „od ręki” w organizacjach korzystających z systemów enterprise na szeroką skalę. Jeśli mamy do czynienia ze specyficznymi, adekwatnymi do skali rozwiązaniami np. w zakresie bazy danych czy zasobów dyskowych, na których przechowywane są załączniki z Jira, to wytyczne producenta Jira mogą nie przewidywać wszystkich wariantów konfiguracji. Może to wymagać nieszablonowego podejścia czy dodatkowych konsultacji z dostawcą i jego wsparciem technicznym, a co za tym idzie — większej ilości czasu poświęconego na migrację przez zespół projektowy. Warto pomyśleć również o przeprowadzeniu testów wydajnościowych na obecnym środowisku informatycznym, co ułatwi odpowiednie wyskalowanie nowego.

Upgrade Jira przy migracji

Przeniesienie instancji Jira do Data Center będzie wymagać więcej pracy w sytuacji, gdy organizacja korzysta ze starszej wersji tego oprogramowania. Migracja do Data Center bez podniesienia wersji Jira do odpowiedniego poziomu nie będzie możliwe. Warto zatem sprawdzić, z jakiej wersji korzystamy obecnie i w razie potrzeby uwzględnić dodatkowe zaangażowanie przy planowaniu prac projektowych.

Efekt „domina”

Oprócz kwestii uzgodnienia wersji aplikacji Jira samej w sobie należy pamiętać o wykorzystywanych rozszerzeniach. Po migracji do Data Center może okazać się, że aktualizacji wymagają również wtyczki. Oznacza to, że konieczne może być skonfigurowanie ich od nowa lub też rozwiązania przygotowane w oparciu o te pluginy mogą wymagać przebudowy.

Zbudowanie zespołu z prawdziwego zdarzenia 

“Last, but not least”: do migracji zakończonej sukcesem potrzebujemy odpowiednich ludzi na odpowiednim miejscu. W wielu organizacjach migracja Jira do Data Center będzie projektem na dużą skalę. Jeśli mamy do czynienia z organizacją o rozbudowanej strukturze zarówno systemowej, jak i organizacyjnej, trzeba wziąć poprawkę na możliwe zaangażowanie wielu osób z różnych zespołów czy departamentów. Jeśli korzystamy ze wsparcia dostawcy, warto na początku prac poświęcić odpowiednią ilość czasu na zapoznanie, dyskusję i dokładne zaplanowanie prac. Szczególnie że mówimy o Jira, która dla wielu zespołów IT jest aplikacją krytyczną w procesie wytwarzania i dostarczania oprogramowania.

W Uniteam mamy zespół otwartych na współpracę ekspertów, specjalizujących się w realizacji projektów z wykorzystaniem narzędzi Atlassian, w szczególności Jira. Jesteśmy jedną z pierwszych firm w Polsce, która ma na koncie udaną migrację Jira do Data Center w dużej organizacji z branży finansowej. Jeśli masz pytania dotyczące migracji Jira do Data Center lub Cloud – zapraszamy do kontaktu!

 

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

2024-05-10

Wytworzenie w Jira procesu akceptacji raportów czasu pracy

Projekt został zrealizowany w odpowiedzi na potrzeby klienta z branży telekomunikacyjnej. Firma T-Mobile posiadała rozbudowaną i zróżnicowaną strukturę IT. Klient korzystał z różnych form zatrudnienia pracowników od umów o pracę, przez umowy B2B, po współpracę z firmami outsourcingowymi. Struktura organizacyjna klienta opierała się na zespołach dziedzinowych, tzw. tribe'ach, takich jak analitycy czy developerzy. Członkowie zespołów dziedzinowych angażowani byli nie tylko w wewnętrzne, ale i w zewnętrzne projekty, często kilka w jednym czasie. W ten sposób tworzono oddzielne zespoły projektowe z dodatkową hierarchią zlecania i odbierania prac. 
2024-05-10

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” – Wdrożenie usprawnień w zarządzaniu projektami i inicjatywami 

Głównym wyzwaniem dla TUW „TUW” była konieczność zbudowania wsparcia narzędziowego, które zapewniłoby pełną audytowalność działań w procesie wyboru tematów do realizacji i zarządzania nimi.  
2024-05-10

Wdrożenie systemu IdM PASK w PayPo  

Systemowe zarządzanie dostępem (z ang. access management) to kluczowy obszar, na który muszą zwrócić uwagę organizacje z branży technologii finansowych, takie jak PayPo. Firmy przetwarzające dane osobowe pracowników, kontrahentów i klientów muszą zagwarantować, że ich technologie zarządzania tożsamością i dostępem zapewniają odpowiedni poziom ochrony. Takie zadanie jest niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe do realizacji bez odpowiednich narzędzi IdM/IAM. 
Migracja do Jira Data Center — sprawdź, o czym trzeba pamiętać
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Korzystając z tej witryny, wyrażasz zgodę na naszą Politykę ochrony danych.
Czytaj więcej