Jeśli chodzi o robotyzację nie zadajemy sobie pytania, czy należy ją wdrożyć, a raczej, kiedy ją wdrożyć i w jakich procesach? Wydaje się oczywiste, że organizacje, które pierwsze zdecydują się na robotyzację swoich działań, w efekcie uzyskają przewagę konkurencyjną dzięki mniejszej ilości błędów, szybszej realizacji zadań, a także niższym kosztom operacyjnym. Niektóre branże mogą szczególnie skorzystać na wdrożeniu rozwiązań opartych na robotyzacji.
Robotyzacja to nawet piętnastokrotna oszczędność czasu w stosunku do działań człowieka. Jeśli dodamy do tego fakt, że robot nie potrzebuje przerwy na odpoczynek, dni wolnych od pracy i zwolnień chorobowych, oznacza to zupełnie inny wymiar realizacji procesów w ciągu dnia pracy.
W najprostszym ujęciu chodzi o to, aby skopiować powtarzalne czynności wykonywane przez pracowników przy użyciu komputera. Mogą to być czynności związane z wprowadzaniem lub migracją danych pomiędzy różnymi systemami, które tak licznie implementowane są w przedsiębiorstwach.
Dzięki RPA można w szybki sposób przygotować zestawienie na podstawie różnych danych z poszczególnych systemów, które mogą być pobierane przez całą dobę przez zaprogramowane roboty, tworząc zestawienia zgodnie z potrzebami biznesowymi.
Robotyzacja, w przeciwieństwie do automatyzacji, oferuje możliwość odciążenia zasobów kadrowych, bez ingerencji w kod źródłowy oprogramowania z którego korzysta pracownik. RPA działa na interfejsie użytkownika każdego systemu i po prostu imituje działania ludzkie.
Czas to pieniądz, a pieniądze to element ściśle związany z działalnością sektora finansowego. Sektor bankowy jest szczególnie zainteresowany rozwiązaniami związanymi z robotyzacją i jej wdrożeniem w ramach prowadzonej działalności. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że każde takie rozwiązanie musi być poparte odpowiednią analizą opłacalności biznesowej.
Tzw. back office w branży bankowej stanowi podstawowe wsparcie placówek bankowych. Usprawnienie funkcjonowania tego obszaru poprzez zwiększenie wydajności (przyspieszenie działań) oraz wyeliminowanie błędów wynikających z pracy ludzi będzie miało również istotne znaczenie z punktu widzenia jakości obsługi klienta.
Robotyzacja powinna przebiegać w sposób odpowiedni, aby dostarczać określoną wartość, a zarazem nie przyczyniać się do wzrostu ryzyka związanego z IT, bezpieczeństwem oraz działaniami operacyjnymi.
Z tego też względu Komitet ds. Jakości Usług Finansowych przy Związku Banków Polskich zdecydował się na aktywne działania, które pozwoliłyby na stworzenie zestawu dobrych praktyk w zakresie robotyzacji procesów biznesowych w sektorze bankowym.
Wypracowanie właściwego modelu oraz identyfikacja obszarów odpowiednich dla robotyzacji w ramach akademii robotyzacji będzie się odbywać w ramach Akademii Robotyzacji i Dobrych praktyk w zakresie robotyzacji procesów biznesowych w sektorze bankowym.
Akademia Robotyzacji to cykl spotkań, które będą odbywać się co trzy miesiące (pierwsze spotkanie już 16 kwietnia 2019), a w których Uniteam będzie aktywnym partnerem, tworzącym optymalne rozwiązania w zakresie robotyzacji w obszarze bankowym.
Celem zorganizowanych w ramach Akademii Robotyzacji spotkań będzie wypracowanie wspólnie z przedstawicielami banków szeregu zaleceń dotyczących tego, w jaki sposób wyselekcjonować procesy do robotyzacji w sektorze bankowym.
Uczestnicy i współtwórcy tej inicjatywy postarają się również odpowiedzieć na pytanie, czy jest zasadne, z punktu widzenia biznesowego, optymalizowanie tych procesów poprzez robotyzację. Wypracowane zostaną również jednolite sposoby dokumentowania przebiegu robotyzacji procesów bankowych.
Uniteam jako partner technologiczny tego wydarzenia, a zarazem firma działająca w sektorze technologii informatycznych, będzie mieć znaczący wkład w agendę tych spotkań.
Chcemy aktywnie włączyć się w poszukiwanie efektywnego modelu robotyzacji w sektorze bankowymoraz w ocenę potencjału robotyzacji czynności w procesach biznesowych. Mamy również zamiar uczestniczyć w kolejnych etapach prac Akademii, związanych z testowaniem robotów i ich utrzymaniem, a także opracować model współpracy zespołu odpowiedzialnego za z innymi obszarami w banku.
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat Akademii Robotyzacji i Dobrych Praktyk w zakresie robotyzacji procesów biznesowych w sektorze bankowym lub chcesz dowiedzieć się więcej o samym procesie robotyzacji, skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci ocenić opłacalność takiego rozwiązania w kontekście Twojej organizacji.