Jira tylko w wersji Cloud i Data Center. Atlassian ogłosił termin zakończenia sprzedaży wersji serwerowych swoich produktów 

Jira tylko w wersji Cloud i Data Center. Atlassian ogłosił termin zakończenia sprzedaży wersji serwerowych swoich produktów 

Producent oprogramowania Jira, powszechnie używanego do zarządzania procesami (nie tylko w branży IT), poinformował, że od roku 2024 całkowicie zaprzestanie wspierania wersji serwerowych swoich rozwiązań. Sprzedaż licencji serwerowych zostanie wstrzymana po 2 lutego 2021. Co te zmiany oznaczają dla użytkowników?

Producent oprogramowania Jira, powszechnie używanego do zarządzania procesami (nie tylko w branży IT), poinformował, że od roku 2024 całkowicie zaprzestanie wspierania wersji serwerowych swoich rozwiązań. Sprzedaż licencji serwerowych zostanie wstrzymana po 2 lutego 2021. Co te zmiany oznaczają dla użytkowników?

 

Oprogramowanie Jira jest na tyle elastyczne, że można dostosować je niemal w dowolny sposób do wymagań projektowych prawie każdej branży. Partnerzy Atlassian, jak m.in. Uniteam dostarczają nie tylko licencje, ale również customizują Jira zgodnie z wymaganiami klientów. Skala tych zmian czasami jest tak duża, że w nowym interfejsie trudno rozpoznać znany produkt Atlassian. 

Do tej pory można było zdecydować się na licencję serwerową Jira lub zakupić licencję w wersji Jira Cloud. Choć teoretycznie jest to ten sam system, obie wersje nie są identyczne. Wersja Cloud nie wykorzystuje jeszcze wszystkich funkcjonalności swojego serwerowego odpowiednika. 

 

Dlaczego Atlassian decyduje się na całkowite zaprzestanie sprzedaży wersji serwerowych?

Atlassian nie jest jedynym producentem, który w ostatnim czasie zdecydował się wyznaczyć datę zakończenia wsparcia rozwiązań w wersji serwerowej. Podobnie uczynił producent oprogramowania SAP do zarządzania zasobami firmy (ERP), który poinformował o zaprzestaniu wspierania swoich produktów w tej wersji w roku 2027.

Według Atlassian klienci korzystający z technologii chmurowej są bardzo zadowoleni z możliwości, które ona daje. Szczególnie jeśli chodzi o skalowanie i zwiększania wydajności całego systemu.  

Przeniesienie całego oprogramowania do chmury ma na celu szybszą transformację tego narzędzia poprzez rozbudowę funkcji automatyzacji i uczenia maszynowego.  Jak  zapewnia Atlassian, rozwiązania typu Cloud znacznie skracają czas spędzany na powtarzalnych zadaniach i lepiej integrują zespoły w ramach przepływów pracy. Producentowi zależy także na nowoczesnym, intuicyjnym i ujednoliconym środowisku dla wszystkich produktów. 

 

 

Uwaga na ceny Jira

Firma Atlassian stawia na tę transformację, wprowadzając dodatkowe zmiany w swoich cennikach. Od lutego 2021 zwiększy się cena odnowień dla części aktualnie istniejących licencji serwerowych, co producent tłumaczy troską o zapewnienie większego bezpieczeństwa i utrzymania platformy serwerowej. 

Zmiany oznaczają również koniec licencji za 10,00 USD na edycje z własnym hostingiem dla niewielkiej liczby użytkowników, dostępne na przykład dla instancji Jira, Confluence, Bitbucket i Bamboo (maksymalnie dla 10 użytkowników). Nie będą one dostępne po 2 lutego przyszłego roku. Oczywiście firma nadal oferuje „zawsze bezpłatne” plany chmurowe dla maksymalnie 10 użytkowników.

 

Co powinni wiedzieć nasi klienci?

Jesteśmy świadomi, jak wiele pracy kosztowało naszych klientów dostosowanie instancji Jira do własnych potrzeb.  Sami uczestniczyliśmy w tych pracach, dokonując modyfikacji na szeroką skalę w takich branżach, jak media, retail czy bankowość. 

Informacja Atlassian o całkowitym przejściu na wersję Cloud staje się wyzwaniem dla wielu naszych partnerów. W Uniteam pracujemy nad możliwością dopasowania naszych rozwiązań do nowej rzeczywistości. 

Ponieważ do zaprzestania wspierania wersji serwerowej pozostały nieco ponad 3 lata powinniśmy jak najszybciej zastanowić się nad procesem migracji naszych instancji. Do wyboru mamy Jira w wersji Cloud lub oprogramowanie on-premise Data Center.

Licencje wieczyste na serwer przestaną być dostępne po 02.02.2021.  Wprowadzone zostaną nowe ceny na odnowienia wsparcia oraz zwiększenie liczby użytkowników dla istniejących licencji. Zmienią się także ceny subskrypcji Data Center. 

Migracja systemu może nieść ze sobą wyzwania organizacyjne i technologiczne, dlatego Uniteam przygotowuje dla swoich Klientów indywidualną ścieżkę przejścia z serwerowej wersji Jira do rozwiązań Cloud lub Data Center. 

 

Jeśli potrzebujesz pomocy, aby sprawnie zrealizować proces zmian, które wprowadził Atlassian, skontaktuj się z nami.  Chętnie odpowiemy na każde pytanie i doradzimy, jak przygotować się do nowej rzeczywistości. 

2024-07-16

Czy IT lubi się ze sportem?

Przez lata utarło się przekonanie, że specjalista IT swój wolny czas najchętniej spędza, grając w szachy albo e-sporty, czyli np. gry sportowe czy zręcznościowe strzelanki na konsoli. Ten stereotyp jest bardzo odległy od współczesnych realiów, w jakich żyją przedstawiciele branży IT. Świadomi negatywnego wpływu pracy przed komputerem dbają o zdrowie i prowadzą aktywny tryb życia. Potwierdzają to badania, a także nasze obserwacje osób z zespołu Uniteam.
2024-06-12

Optymalizacja onboardingu i offboardingu pracownika: najlepsze praktyki zarządzania dostępami w firmie

W każdej firmie funkcjonuje tzw. cykl życia pracownika. Składa się on z kilku kluczowych etapów, ale w kontekście zwinności działania firmy oraz bezpieczeństwa danych szczególnie istotne są dwa: onboarding, czyli rozpoczęcie pracy w organizacji, oraz offboarding, związany z zakończeniem współpracy.
2024-05-10

Wytworzenie w Jira procesu akceptacji raportów czasu pracy

Projekt został zrealizowany w odpowiedzi na potrzeby klienta z branży telekomunikacyjnej. Firma T-Mobile posiadała rozbudowaną i zróżnicowaną strukturę IT. Klient korzystał z różnych form zatrudnienia pracowników od umów o pracę, przez umowy B2B, po współpracę z firmami outsourcingowymi. Struktura organizacyjna klienta opierała się na zespołach dziedzinowych, tzw. tribe'ach, takich jak analitycy czy developerzy. Członkowie zespołów dziedzinowych angażowani byli nie tylko w wewnętrzne, ale i w zewnętrzne projekty, często kilka w jednym czasie. W ten sposób tworzono oddzielne zespoły projektowe z dodatkową hierarchią zlecania i odbierania prac.