Wytworzenie w Jira procesu akceptacji raportów czasu pracy

Wytworzenie w Jira procesu akceptacji raportów czasu pracy

Projekt został zrealizowany w odpowiedzi na potrzeby klienta z branży telekomunikacyjnej. Firma T-Mobile posiadała rozbudowaną i zróżnicowaną strukturę IT. Klient korzystał z różnych form zatrudnienia pracowników od umów o pracę, przez umowy B2B, po współpracę z firmami outsourcingowymi. Struktura organizacyjna klienta opierała się na zespołach dziedzinowych, tzw. tribe'ach, takich jak analitycy czy developerzy. Członkowie zespołów dziedzinowych angażowani byli nie tylko w wewnętrzne, ale i w zewnętrzne projekty, często kilka w jednym czasie. W ten sposób tworzono oddzielne zespoły projektowe z dodatkową hierarchią zlecania i odbierania prac. 

Wprowadzenie – nasza perspektywa

Jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi zmagał się klient, było skomplikowane zarządzanie komunikacją w procesie akceptacji raportów godzin. Kontraktorzy współpracujący z firmą byli rozliczani na podstawie raportów czasu pracy. Cykliczne, comiesięczne wyjaśnianie poziomu zaangażowania pracowników w poszczególne projekty angażowało wszystkie osoby decyzyjne, z którymi współpracowała dana osoba i podnosiło ryzyko późniejszych korekt raportów rozliczeń i zamówień. Do raportowania czasu pracy wykorzystywany był dodatek Tempo, który pozwala akceptować arkusze godzin tylko jednej osobie. Generowało to nadmierną komunikację międzynarzędziową, np. poprzez komunikatory czy e-maile, by wyjaśnić ewentualne wątpliwości.  

Rozpoznając te wyzwania, klient zidentyfikował potrzebę rozwinięcia procesu akceptacji raportów godzin. Miał on polegać na tym, że raporty trafiają do finalnej akceptacji bezpośrednich przełożonych po weryfikacji i akceptacji przez osoby zlecające prace w danym miesiącu, przede wszystkim przez liderów zespołów i kierowników projektów.  

Analiza przypadku wykazała, że podobne wyzwania dotykają wielu klientów, co wskazuje na ogólną potrzebę rozwinięcia narzędzi do raportowania oraz usprawnienia procesów akceptacyjnych w IT. 

Co robiliśmy? 

Prace projektowe polegały na wdrożeniu rozszerzonego procesu akceptacji raportów godzin pracowników zaangażowanych w wielu zespołach projektowych. Zatwierdzenia dokonywały wszystkie osoby zlecające i odbierające prace oraz bezpośredni przełożony.  
W ramach prac, w oparciu o funkcjonalności narzędzia Jira, dodatków ScriptRunner, Tempo oraz Xporter, został utworzony automatyczny proces, który działał w następujący sposób: 

  • Dla przekazanego do akceptacji raportu w Tempo automatycznie tworzyło się dedykowane zadanie akceptacji w Jira. 
  • Następnie, automatycznie, na bazie zaraportowanego przez pracownika czasu, tworzone były podzadania dla poszczególnych osób zlecających zadania.  
  • Następowała korekta i akceptacja zadań wraz z godzinami. 
  • Po zaakceptowaniu wszystkich podzadań odbywała się finalna akceptacja raportu przez bezpośredniego przełożonego. 
  • Decyzja o akceptacji finalnej była automatycznie przekazywana do Tempo oraz generowany był eksport raportu do działu finansowego w celu rozliczenia z kontraktorami. 

Zaimplementowany system monitorował, czy w trakcie trwania procesu akceptacji nie zostały dokonane żadne zmiany w raporcie. Natomiast użytkownicy odpowiedzialni za akceptację otrzymywali cykliczne notyfikacje. 

Jak to zrobiliśmy? 

W pierwszym etapie projektu odbył się warsztat, podczas którego zapoznaliśmy się z potrzebami klienta oraz przedstawiliśmy koncepcję, możliwości narzędzi oraz ich dostosowania. Na podstawie wniosków z warsztatu, klient uszczegółowił swoje wymagania, które stanowiły podstawę do implementacji projektu. Prace projektowe rozpoczęły się od developmentu i konfiguracji rozwiązania na instancji testowej. Następnie, rozwiązanie zostało poddane wewnętrznym testom, a po pomyślnym przejściu, przekazano je do testów odbiorczych. Po wdrożeniu wszystkich poprawek zidentyfikowanych w trakcie testów, rozwiązanie zostało uruchomione na środowisku produkcyjnym, a klientowi przekazano szczegółową instrukcję wdrożeniową. 

Zastosowane technologie

Jira, ScriptRunner, Xporter, Tempo 

Rezultat 

W efekcie realizacji projektu wdrożyliśmy zautomatyzowany, rozszerzony proces akceptacji raportów godzin.  
Kluczowe cele związane z uproszczeniem komunikacji i podniesieniem skuteczności przekazywania rzetelnych danych do rozliczeń w odpowiednim okresie księgowym zostały osiągnięte. Wdrożone rozwiązanie zapewniło ustandaryzowaną przestrzeń do komunikacji oraz ułatwiło korekty raportów w ramach procesu ich akceptacji. 
 

2024-11-14

Rodzaje licencji Jira w Atlassian Cloud 

15 lutego 2024 roku Atlassian, producent rozwiązań wspierających prace zespołów IT, zakończył świadczenie usług dla rozwiązań w wersji Jira Server, co stawia jej użytkowników przed ważną decyzją. Pozostając na serwerze, tracą dostęp do wsparcia ze strony Atlassian, nowych aktualizacji i muszą samodzielnie utrzymywać swoje narzędzia. Alternatywnie, mogą przeprowadzić migrację do wersji Cloud lub Data Center. W tym artykule szczegółowo opisujemy rodzaje i różnice w licencjach Jira Cloud.
2024-10-18

Rodzaje licencji Jira w Atlassian Data Center 

Firma Atlassian, dostarczająca narzędzia wspierające pracę zespołów IT, 15 lutego 2024 roku zakończyła świadczenie usług wsparcia dla Jira Server. Użytkownicy tego hostingu muszą teraz podjąć istotną decyzję. Jeśli pozostaną przy wersji serwerowej, utracą wsparcie techniczne od Atlassian i dostęp do nowych aktualizacji. Będą musieli samodzielnie zarządzać swoimi narzędziami. Alternatywą jest migracja do wersji Data Center lub Cloud. W tym artykule omawiamy rodzaje licencji Jira Data Center.
2024-09-18

W jaki sposób IdM PASK wspiera zgodność z NIS 2?

Dyrektywa NIS 2 to regulacja unijna, której celem jest zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w organizacjach z szerokiego zakresu branż. Została uchwalona w 2022 r, i weszła w życie w styczniu 2023 roku.