Czym się różni automatyzacja od robotyzacji?

Automatyzacja polega na takim dostosowaniu oprogramowania użytkowego, aby samoczynnie wykonywało część operacji. Jeśli mielibyśmy porównać oba rozwiązania, to automatyzacja będzie trochę przypominać wykorzystanie sprzętów codziennego użytku. 

Gdybyśmy chcieli we własnym domu korzystać ze zautomatyzowanej opcji opuszczania i podnoszenia rolet okiennych, to musielibyśmy takie kupić, albo zrobić. Jeśli nasze rolety nie mają takiej funkcjonalności, to należy stworzyć do nich mechanizm, który to umożliwi. Na przykład zamontować konkretny silnik, sterownik oraz włącznik itd. Wtedy uzyskamy funkcję automatycznego opuszczania i podnoszenia rolet. 

Robotyzacja jest bardziej wszechstronna, ponieważ wykorzystuje, podobnie jak człowiek, interfejs użytkownika.  Wykorzystanie robota, który będzie za nas opuszczał roletę (ciągnąc za sznurek), nie wymaga technicznej ingerencji w same rolety. 

Wniosek jest taki: robotyzacja nie wymaga przerabiania procesu. Co najwyżej modyfikuje czynności, a automatyzacja zawsze ingeruje w samo narzędzie. Automatyzacja uruchamia samoczynne procesy w narzędziu, a robotyzacja automatyzuje całe workflow. 

Wykorzystanie interfejsu użytkownika pozwala na poruszanie się pomiędzy różnymi systemami i oprogramowaniem zainstalowanym na stacjach roboczych użytkowników, bez konieczności ingerencji w kod źródłowy tych aplikacji lub łączenia się za pomocą API. Nie musimy również tworzyć odrębnych narzędzi do każdego systemu, jak to ma miejsce w przypadku automatyzacji.  

Co więcej, trwają prace, aby czynności te przybierały formę przetwarzania kognitywnego. A zatem robot może uczyć się zachowań i dostosowywać swoje działanie do zmieniających się warunków. 

 

Automatyzowanie i robotyzowanie

Automatyzacja to skonstruowanie rozwiązania o konkretnym przeznaczeniu. Podobnie jak w przypadku pralki lub zmywarki (trzymając się domowych przykładów), zarówno pralka, jak i zmywarka są przeznaczone oraz zaprogramowane do wykonywania konkretnych czynności. 

Nie ma możliwości prania ubrań w zmywarce do naczyń. Podobnie jest z automatyzacją procesów biznesowych – wdrożona automatyzacja działa w obrębie jednej aplikacji i jest ściśle z nią związana. Automatyczne skrypty działają “w tle” uruchomionego programu. 

Oczywiście robot również może umyć naczynia lub “ręcznie” coś wyprać, ale czy będzie to opłacalne i efektywne? Tu spokojnie możemy skorzystać z pralki lub zmywarki. Oprogramowanie RPA jest bardziej elastyczne. Robota RPA lepiej zatrudnić do włożenia naczyń do zmywarki oraz do segregacji i włożenia ubrań do pralki.

 

Jak działa oprogramowanie RPA?

Boty RPA wykorzystują scraping ekranu i interfejs oprogramowania użytkowego (czy też systemów) do wyodrębniania danych z dokumentów, tworzenia nowych dokumentów na podstawie zebranych informacji, a także przeprowadzania obliczeń i wprowadzania danych do formularzy. 

Oprogramowanie to nie wymaga ingerencji w kod źródłowy systemów, które obsługuje. Wykorzystując OCR (rozpoznawanie tekstu), jest w stanie odczytać komunikaty pojawiające się na ekranie i przeglądać treści oraz wybierać interesujące fragmenty.

Odpowiednio zaprojektowane rozwiązanie RPA może odbierać maile i katalogować informacje, a następnie wprowadzać je do bazy, czym usprawni pracę wielu specjalistów. Trzeba jednak pamiętać, że robot RPA nie jest w stanie na ten moment sprostać sytuacjom nietypowym — nadzwyczajnym. 

 

Zastosowanie robotyzacji

Robotyzacja znajduje zastosowanie we wszelkich monotonnych i powtarzalnych czynnościach, które odbywają się według tych samych reguł. Najlepszym przykładem jest migracja danych, praca z dokumentami księgowymi, odbieranie poczty e-mail i zapisywanie załączników. Szczególnie dotyczy takich obszarów jak: 

Czynności bankowe — danych z faktur i płatności z wielu systemów, takich jak systemy klasy ERP, do zarządzania relacjami z klientami (CRM), systemy do bankowości, obsługa dostawców, systemy logistyczne. Ponieważ nie wszystkie te systemy zapewniają łatwe metody integracji, zazwyczaj wymuszają jakąś formę pracy ręcznej. Boty RPA mogą wypełnić luki integracyjne w tych systemach.

Wprowadzanie klientów do bazy — wykorzystanie możliwości skanowania i odczytywania tekstu (OCR) w oprogramowaniu RPA pozwala na szybkie wprowadzenie klientów do bazy systemu, nawet jeśli dana firma opiera się na starszych systemach. 

Aktualizacje, migracje i walidacje danych — dzięki rozwiązaniom RPA możemy aktualizować stale zmieniające się dane naszych klientów i pobierać informacje z różnych formularzy. Proces transferu danych, czyli migracja, szczególnie w przypadku starszych systemów. Także może zostać zastąpiony przez rozwiązania RPA, które samodzielnie pobiorą pliki (np. CSV) i przeniosą w inne miejsce.

Również kontrola danych jest obszarem, który może sporo zyskać dzięki RPA. Dotyczy to przede wszystkim tzw. kontroli krzyżowych, porównujących dane z różnych źródeł. 

 

Zobacz wideo przedstawiające możliwość jednego z narzędzi RPA

Rozwiązania klasy RPA rozbudowuje się o możliwości związane z AI. Chodzi o wykorzystanie sztucznej inteligencji, która umożliwia uczenie się zachowań użytkowników i modyfikowanie działania oprogramowania RPA taki sposób, aby zminimalizować ilość błędów w procesach. 

Jeśli masz świadomość, że nowoczesna technologia RPA w połączeniu z rozwiązaniami AI (sztuczna inteligencja) to przyszłość procesów biznesowych i warto rozwijać świadomość tych zagadnień we własnej organizacji, skontaktuj się z nami.